Zdrowe odżywianie w ciąży

Pisząc ten post nasz mały cud – Jagienka jest już z nami. Jestem Mamą!

Jeszcze w ciąży obiecałam sobie i Wam, że napiszę post o tym co jest niezbędne w tym stanie. Kiedy pokazywałam na moim IG co jem, co piję, co polecam itd. wielu z Was prosiło abym przygotowała właśnie taką listę. Wszystko tak szybko się potoczyło, że dopiero teraz znalazłam na to czas. Widocznie tak miało być!

Dziś opowiem Wam o suplementacji w ciąży jak i podczas karmienia piersią – bo te dwa wątki w moim przypadku były i są istotne.

Podstawą zdrowej ciąży jest  pełnowartościowa i różnorodna dieta

Zacznę od tego, że podstawą zdrowej ciąży jest zdrowa, pełnowartościowa i różnorodna dieta – pełna składników odżywczych i minerałów. Jestem zdania, że taki model stylu życia powinien obowiązywać każdego nie tylko kobiety w ciąży czy karmiące piersią. To dotyczy każdego z nas aby w pełni funkcjonować i cieszyć się zdrowiem. Nasze ciało to najlepiej skonstruowana maszyna na świecie, pełna niesamowitych możliwości – ciąża między innymi jest tego przykładem.

Przygotowując się do tego stanu analizowałam i przede wszystkim wsłuchiwałam się w swój organizm. On wielokrotnie sam podpowiadał mi na co ma zapotrzebowanie. Nawet najlepiej zaplanowana i przestrzegana dieta może nie dostarczać nam wszystkich cennych składników, dlatego zachęcam Was do zapoznania się ze Stanowiskiem Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży (kliknij TUTAJ).

Zdrowe i prawidłowe odżywianie w ciąży – co jadłam?

Całą moją ciążę oraz teraz podczas karmienia piersią stosuję dietę opartą na warzywach, owocach, kaszach, nabiale i rybach oraz mięsie. Staram się aby każdy talerz był kolorowy bo – dla mnie kolor to życie. Nigdy nie zapominam o płynach – minimum to 3 L wody dziennie. Do mojej diety trafił również napar z pokrzywy i sok z żurawiny (koniecznie bez cukru) który w ciąży sprawił, że w ogóle nie miałam opuchlizny czyli nie zatrzymywała się woda w organizmie. Natomiast codziennie zjadana połówka awokado pozwoliła mi uniknąć rozstępów. Najistotniejszym elementem poza wymienionymi była suplementacja, która jest niezwykle istotna w zachowaniu prawidłowego rozwoju ciąży oraz jej prawidłowego przebiegu. W moim przypadku wybrałam Doppelherz Aktiv Mama Premium gdyż ich skład jest zgodny z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego (PTG) i rekomendowany jest przez Centrum Zdrowia Dziecka.

Wiele pozytywnych opinii w sieci na temat tego suplementu dodatkowo mnie przekonała (zobacz Tutaj co piszą o nim inni), aby stosować go podczas ciąży jak i teraz, kiedy karmię piersią.

Cena, recenzje i opinie o Doppelherz Activ Mama Premium >> KLIKNIJ TUTAJ

Doppelherz Aktiv Mama Premium zawiera w swoim składzie witaminy i mikroelementy pomocne w zachowaniu prawidłowego rozwoju ciąży i jej prawidłowego przebiegu. Są to mi.in.:

  • kwas foliowy – określany jako „superbohater ciążowy” – suplementowałam go 2 miesiące przed planowaniem ciąży – PTG zaleca suplementacje kwasem foliowym, zarówno w okresie prekoncepcyjnym, jak i w pierwszym i drugim trymestrze ciąży. Zalecana dawka dobowa kwasu foliowego stosowanego w celu prewencji rozwoju wad otwartych ośrodkowego układu nerwowego wynosi 0,4 mg na dobę.
  • żelazo – jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego przebiegu ciąży. Niedobór żelaza w ciąży może być przyczyną wystąpienia objawów anemii. Żelazo w czasie ciąży uczestniczy we właściwym rozwoju płodu, zwłaszcza kształtowaniu się układu nerwowego i mózgu. Poza tym żelazo w ciąży warunkuje odpowiednie funkcjonowanie łożyska. Uzasadnione jest kontynuowanie podawania preparatów żelaza również w okresie laktacji, przez co obniża się ryzyko niedokrwistości u dziecka.
  • Witamina D – jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia w organizmie matki i dziecka.
  • Magnez – wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, wspomaga tworzenie układu kostnego (pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i zębów, pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni)
  • Jod – jest mikroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Jego niedobór w ciąży może wiązać się z ryzykiem niedorozwoju umysłowego i zaburzeń neurologicznych płodu, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do poronienia.
  • Kwasy Omega-3 – zmniejszą ryzyko wystąpienia porodu przedwczesnego, poprawiają rozwój umysłowy dzieci oraz rozwój funkcji motorycznych i poznawczych, zmniejszą ryzyko wystąpienia cukrzycy typu I, choroby nadciśnieniowej w wieku dorosłym, depresji poporodowej, alergii, poprawiają wewnątrzmaciczne odżywienie płodów oraz ostrość wzroku u dzieci.

 

 

Tekst powstał w oparciu o wytyczne Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego oraz Doppelherz Aktiv Mama Premium.

(Wyświetlono 351 razy, 3 wyświetleń dzisiaj)

37 komentarzy

  1. Avatar Jak zdrowo jeść 26 lutego 2019 o 12:42

    JA się wreszcie dzięki ciąży zdecydowałam na usługi dietetyka. Moja koleżanka podrzuciła mi zaproszenie do wydarzenia przygotowanego dla mam przez Foodwise. Można było za darmo porozmawiać z dietetyczką. Od Foodwise mam plan żywieniowy i przesyłają mi też listę zakupów listę zakupów. Na samym początku męczyły mnie straszne mdłości, nie czułam się najlepiej. Foodwise wybrałam, bo miałam już dosyć latania po gabinetach, a ta poradnia jest online. Dania z ich stronki są pyszne. https://www.foodwise.pl/twoja-poradnia.

  2. Avatar Jak zdrowo jeść 25 stycznia 2019 o 18:58

    Ja korzystam z Foodwise -super poradnia dietetyczna. Próbowałam wcześniej na fundusz, ale ta Pani, która mnie przyjęła, w ogóle nie potrafiła mi nic doradzić, dawała jakieś ogólne zalecenia. Podrzucam link do https://www.foodwise.pl/twoja-poradnia . Dostałam od nich fantastyczny jadłospis na tydzień i przesyłają mi listę zakupów. Są też regularne zalecenia i konsultacje, więc dobrze wiem, czego nie jeść, a co można.

  3. Avatar aga 14 grudnia 2018 o 11:45

    Zamówiłam już nawet książkę. Senkju 🙂

    1. Avatar Danka 14 grudnia 2018 o 11:55

      I jak? Bo przymierzam się, ale pók ico czytam całego bloga 😛

  4. Avatar Kamila 13 grudnia 2018 o 23:59

    Bardzo wielkie dzięki za ten wpis, bo mi trochę w głowie poustawiał i będę bardzie dbać o te kwasy itp.

  5. Avatar Ania9 13 grudnia 2018 o 23:35

    Bardzo przydatne i ciekawe i w ogóle zacznę więcej dbac o siebie 🙂

  6. Avatar Jan 12 grudnia 2018 o 13:43

    A, wkleiłem ten sam link… bardzo mądrze 😉 W każdym razie ta lista jest wyczerpująca.

  7. Avatar Jan 12 grudnia 2018 o 13:38

    Tutaj macie wypisane wszystkie niezbędne mikroelementy: kingaparuzel.pl/blog/2018/09/zdrowe-odzywianie-w-ciazy/comment-page-1/#comment-16945 Polecam się ich trzymać to nie trzeba będzie stosować żadnej specjalistycznej diety 🙂

  8. Avatar Maga 11 grudnia 2018 o 12:15

    Mądrze napisane i właściwie do większości się stosuję 🙂

  9. Avatar Mama 28 listopada 2018 o 07:27

    Witam,a propos suplementacji akurat był ostatnio ciekawy program w sobotę w TVN” 36,6” i na TVN Style „wiem co jem” na temat suplementacji akurat dotyczył skory głowy ,a w drugim o suplementach,jasno z niego wynika ze należy zrobic badania z krwi na konkretne mikroelementy i witaminy w swoim organizmie aby nie „przedawkować”,zreszta na logikę jeśli poziom witamin mam Ok to po co w siebie pompować większe dawki,prosty przykład przedawkowanie witaminy A może skutkować ustrata włosów,brwi i rzęs.Takich przykładów można mnożyć,ginekolog w ciąży powiedział kwas foliowy jest najważniejszy, a z suplementacja proszę uważać.

    1. admin admin 30 listopada 2018 o 17:11

      zgodzę się jednak w ciąży suplementy zawierają przede wszystkim kwas foliowy- niezębny, i wit niezbędne dla prawidłowego rozwoju płodu, poza tym w ciązy badania krwi robione są regularnie.

  10. Avatar zaanka 26 listopada 2018 o 11:53

    Droga Kingo,
    Po pierwsze OGROMNE Serdeczności dla Ciebie i córeczki gratuluję Cieszę się bo w tej samej gminie mieszkamy 🙂 dlatego też wpis może i nie w temacie (… a może jednak, bo o zdrowe odżywianie chodzi), ale kogo, jak nie ciebie mam zapytać ? Czy do moich sprawdzonych przepisów (które lubią moje maluszki mogę zamiast mleka krowiego dodawać to mleko roślinne) Czy wyjdzie mi drożdżowe na roślinnym? i jeszcze na którym ?

    1. admin admin 30 listopada 2018 o 17:13

      kochana spokojnie możesz zamieniać mleko krowie dowolnym mlekiem roślinnym – z doświadczenia powiem że większość przepisów najlepiej mi smakuje na mleku kokosowym

  11. Avatar Tomek 23 listopada 2018 o 21:43

    W 100% się zgadzam z treścią 🙂

    1. admin admin 30 listopada 2018 o 17:15

      🙂

  12. Avatar Miki 23 listopada 2018 o 09:51

    Bardzo dużo ciekawych porad odnośnie zdrowego odżywiania, które jest naprawdę bardzo ważne w ciąży i nie można o tym zapominać 😉 Czekam na kolejne ciekawe wpisy, pozdrawiam.

    1. admin admin 30 listopada 2018 o 17:15

      dziękuję za komentarz 🙂

  13. Avatar Daria 7 listopada 2018 o 09:08

    Super bardzo fajny artykuł, trzeba się wspierać. A takie artykuły motywują do działania i trzymania diety mi to bardzo pomaga, a co do tego preparatu to myślę że kupie i spróbuje.

  14. Avatar Ivona 3 listopada 2018 o 12:20

    Jagienka – jakie ładne imię 🙂 Dzięki za ten artykuł. Jestem na początku mojej drogi jako mama, bo to dopiero pierwszy trymestr i pierwsza ciąża. Chłonę więc wszelką wiedzę i doświadczenia innych mam jak gąbka. Kiedyś tego nie było, ale dzisiaj suplementy to chyba konieczność.

    1. admin admin 30 listopada 2018 o 17:33

      mi bardzo pomogły – dzięki nim i zdrowej diecie nie miałam powikłań, anemii itd.

  15. Avatar Pati 30 października 2018 o 21:58

    Łatwo mówić o zdrowej diecie gdy od wszytskiego poza sucharkami odrzuca 😉 u mnie supementy były konieczne – poranne mdłości to były w moim przypadku całodzienne mdłości, dobrze że jest teraz tyle preparatów dla mam 🙂

    1. admin admin 30 listopada 2018 o 17:36

      aaaa też tak miałam – pierwszy trymestr nie mogłam wchodzić do kuchni

  16. Avatar Filip 30 października 2018 o 17:12

    Super porady, bardzo dziękuje za wpis. Jestem w środku ciąży i dochodzę do wniosku że trzeba szczególnie zadbać o siebie w tym okresie bo nawet ciąża może być wyniszczająca. Dobrze wiedzieć czym się wspierać!

  17. Avatar Zofia 30 października 2018 o 13:30

    Fajny poradnik, warto wiedzieć co się je albo przejść się do dietetyka po dietę chociaż sporo tego w sieci jest można też skorzystać, ale nic nie zastąpi wiedzy doświadczonego dietetyka.

  18. Avatar Zuzia 26 października 2018 o 17:47

    W byciu mamą najlepsze jest to, że zawsze mamy poczucie, że jstemy potrzebne komuś – no przynajmniej na poczatku tak jest 🙂 . Ale zanim to się stanie, to musimy się dobrze przygotować – tak jak Pani pisze zdrowa dieta to podstawa, a że czasami trudno się jej podporządowkać to zostają nam jeszcze całe szczęscie suple dla mam. Ja teź sie wspierałam – brałam właśnie Dopell Herz a do tego jeszcze dodatkowo wit. D – zresztą ją biorę przez cały rok, anwet latem, gdy jest słonce, bo czytałam gdzies fajny artykuł, że jestemmy krajem, w którym mamy epidemię niedoboru tej witaminy, a ona jest potrzebna tez naszym dzieciom, żeby uniknęły m.in. krzywicy czy cukrzycy typu I.

  19. Avatar emi 20 października 2018 o 22:45

    Gratulacje 🙂 śliczne imię, ja z dużą pieczołowitością szukałam witamin i w końcu wybrałam mama dha premium, też mają dobry skład ale nie mają żelaza na które ja bardzo kiepsko reagowałam a ż nie mialam anemii to ginekolog powiediął zebym stare witaminy odstawiłą i tylko pamiętała o uzupełnianiu żelaza dietą

  20. Avatar Kasia 14 października 2018 o 20:21

    W ciąży także sięgałam po Doppel Herz dla kobiet ciężarnych, sama dieta nawet ta najzdrowsza nie jest w stanie zapewnić niezbędych nam i dziecku składników, taka suplementacja jest bardzo potrzebna

  21. Avatar Lenka 12 października 2018 o 09:50

    Jeżeli chodzi o witaminy, syropy czy inne produkty zdrowotne od lat wybieram tylko firmę Doppelherz. Tych witamin też używałam.

  22. Avatar Radek 9 października 2018 o 14:33

    Super, bardzo fajnie . Można dużo się dowiedzieć, muszę sprawdzić właśnie ten suplement. Ciekawe to jest, na pewno przesteusje bo lubię takie zdrowe suplementy.

  23. Avatar Basia 8 października 2018 o 14:03

    Wow, super artykuł na pewno się przyda. Te witaminy też muszę sobie wykupić bo bardzo się przydadzą w ciąży. Muszę dbać o ciąże żeby dziecko było zdrowe i nie było komplikacji przy porodzie.

  24. Avatar Magda 8 października 2018 o 08:35

    Super, bardzo fajna sprawa świetny poradnik. Mam zamiar właśnie się zdrowo odżywiać podczas ciąży bo jednak trzeba zadbać o dziecko. Fajnie że wszystko jest na miejscu.

  25. Avatar Asia 5 października 2018 o 14:59

    Trzeba o siebie dbać na co dzień, powiem szczerze że mi się dieta nie zmieniła za bardzo w ciąży ale dołożyłam witaminy w tabletkach które mi przypisał lekarz.

  26. Avatar Daria 5 października 2018 o 14:25

    Fajny poradnik, warto wiedzieć co się je albo przejść się do dietetyka po dietę chociaż sporo tego w sieci jest można też skorzystać. Ja właśnie też staram się unikać niezdrowych rzeczy ale przy pierwszym dziecku bardziej się ograniczałam i jadłam zdrowiej teraz aż tak się nie przejmuje tym.

  27. Avatar Anna 5 października 2018 o 13:59

    Wow, super porady bardzo dziękuje za wpis. Na pewno skorzystam z Doppelherz Aktiv Mama Premium już biegnę to kupić. Teraz czytam coraz więcej takich wpisów o ciąży.

  28. Avatar Basia 3 października 2018 o 11:45

    Witam, dziękuję za przydatny wpis. Ja stosuję Femibion 1 w którym nie ma DHA. Kupiłam go dodatkowo – o cenach nawet nie wspominam, ale Pani w aptece nie kazała brać więcej niż 1 tabletkę- 200 mg. Zdziwiła mnie taka ilość w powyższym preparacie. Wiem, że trzeba go przyjmować w większych ilosciach od II trymestru. Na pewno przerzuce się na ten preparat za kilka tygodni jak dokończę swój. Pozdrawiam

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *