Kiełki nasion gryki (kaszy gryczanej niepalonej)

Dziś przedstawiam Wam moje odkrycie – kiełki nasion gryki (kaszy gryczanej niepalonej).  Używam ją prawie do wszystkiego- na słodko i na słono. Do koktajli, dodaje do granoli, robię z nich batony, faszeruje nimi pierogi, posypuje kanapki lub wzbogacam sałatki. Trafiła też kiedyś do gulaszu i stworzyła pyszny czekoladowy krem. Sami widzicie ile zastosowań, a ile z tego korzyści przeczytacie poniżej :)

Kiełki to bomba witamin – wiadomo, jednak gryka nie ma sobie równych przede wszystkim:

– to ziarno bezglutenowe,

– jest jednym z najbardziej kompletnych źródeł białka i zawiera niezbędne dla człowieka aminokwasy,

– gryka oczyszcza i alkalizuje ciało (odkwasza),

– posiada dużo rutyny –  która wzmacniają naczynia krwionośne, obniżają ciśnienie krwi, redukują ryzyko występowania miażdżycy oraz utrzymują w niej niski poziom cukru.,

– zawiera lecytynę, która neutralizuje toksyny i oczyszcza układ limfatyczny,

– bogata w żelazo jest wysoki w żelazo, więc jest dobrym budowniczym krwi,

– zapobiega także osteoporozie ze względu na wysoki poziom boru i wapnia,

– kiełki gryki są bogate w bio-flawonoidy i koenzym Q10,

– zawiera wszystkie witaminy z grupy B, magnez, mangan, selen, a także wiele innych związków zdrowotnych.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

czas przygotowania: 30 min
czas całkowity: 1-2 dni

Składniki:

1 szklanka nasion gryki
2 szklanki wody

Przygotowanie:
1. Nasiona gryki zalać wodą, wymieszać i odstawić na 30 minut. Podczas namaczania gryka wchłonie dużo wody. Należy usunąć sitkiem wszystkie nasiona, które unoszą się na powierzchni wody.

2. Kaszę gryczaną niepaloną odcedzić na sicie i przepłukać przez około 1 minutę pod bieżącą wodą. Następnie pozostawić ją na nim odkładając na szklaną miskę.

3. Nasiona należy z góry przykryć ręcznikiem papierowym. Całość ustawić jasnym miejscu i płukać 2 razy dziennie. Po pierwszym dniu pojawiają się już kiełki. Należy je trzymać w lodówce w plastikowym lub szklanym pojemniku.

1

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Smacznego:)









7 Responses

  1. Bardzo ciekawy i przydatny wpis

    Zapraszamy również do nas
    spragnizdrowia.pl

  2. Joanna pisze:

    Próbowałam skiełkować grykę białą, miałam kaszę z dwóch różnych sklepów i nic mi z tego nie wyszło. Zero kiełków.
    Czy do kiełkowania muszę mieć jakąś konkretną kaszę? np. tylko BIO?

    • admin admin pisze:

      Joanno nie jest wymagana specjalna kasza – ta ogólnodostępna bio kasza gryczana niepalona zwana też białą nadaje się do skiełkowania.
      Spróbuj namoczyć kaszę przez noc a następnie postępować tak jak w przepisie.

  3. Ewelina pisze:

    Jak należy spożywać gotowe już kiełki gryki? Ja często kiełkuję a później gotuję ale mam poczucie, że to zły sposób. Pozdrawiam

  4. Diana pisze:

    Piekę chleb z kaszy gryczanej od kilku miesięcy i kiełki pojawiły się u mnie po raz pierwszy. Bardzo mnie to zaskoczyło a kasza została kupiona w Biedronce. Pozdrawiam 😉

  5. Beata pisze:

    bardzo fajny wpis i przepis, dziękuję
    tylko niepotrzebnie podawać nie do końca prawdziwe informacje, ponieważ kasza gryczana np. nie zawiera wszystkich witamin z grupy B – nie ma B4,B7,B8, B12 itd.
    nie żebym się czepiała, ale wydaje mi się, że to nie są niuanse, a ważne informacje, które powinny być podawane rzetelnie.
    A przepis na kiełki na pewno wypróbuję

Napisz komentarz

*

wszelkie prawa zastrzeżone - 2015 - Kinga Paruzel